Fisk-Slakt - De första verken (2014)

Fisk-Slakt-gänget, 2019-03-28

Painting by art collective Fisk-Slakt

Fisk-slakt numero uno!
Konstverket som gett Fisk-slakt dess prägel och namn. ”Numero Uno” målades snabbt och hastigt. Det sprättes färg, och fiskarna skapades med den unika ”tryckmetoden” där vi tog en frigolitbit formad som en fisk (ja det finns sådana), och doppade den i färg. Sen tryckte vi. Den gröna solen symboliserar det vidriga i världen, det som vi i Fisk-Slakt står upp mot. Verket skildrar ett hav där fiskar brutalt slaktas och blod sprutar. Är det så här vi vill att våra hav skall se ut?


Painting by art collective Fisk-Slakt

Fisk-slakt Spegling
Detta är ett brutalt konstverk som skapades i två faser. Fas ett gick ut på att brutalt färga fiskarna vilket gick till, följande:
1. Vi skvätte färg
2. Smetade ut färgen
3. Tillförde gräs
4. Vek ihop målningen två gånger
5. Hoppade på den vikta målningen i en hiss
6. Högg målningen med bl:a en kniv
7. Hällde på skrivbläck och vatten
8. Hoppade på den igen
9. Vek ut verket
10.Skapade en spegelvänd kopia (vilket blev det nonfigurativa verket)
11. Sen lät vi de båda mästerverken torka

Fas två:
1. Därefter målades havet (på separat papper)
2. Färskt blod hälldes på bilden
3. Nu börjar det unika
4. Fiskarna på bilden klipps ut ur den målning vi hoppat på och huggit för att appliceras på det blodiga havet.


Painting by art collective Fisk-Slakt

Det nonfigurativa verket, även kallad ”Gud- Slakt”
”Nonfigurativ” betyder att man målar något som inte finns, man tar ett motiv ur sin egen fantasi. Bilden skulle kunna föreställa någon slags övermäktig, Fisk-Slakts övervakare. Denna bild lämnar till mycket fri individuell tolkning. ”Det nonfigurativa verket” tillverkades brutalt med mycket kroppskontakt och våld. Den är också symmetrisk, precis som ”Fisk-Slakt Spegling”, efter att vi vek bilden så färgen hamnade likadant på båda sidor.


Painting by art collective Fisk-Slakt

Fisk-slakt Africa edition
This is the first step to Fisk-slakts international carrier. Thanks Ludwig and Aily! It’s panted with very large brushstrokes and thick paint. It has influences from the African landscape in Namibia.